Psychologický výklad pohádek - 1. část (Úvod)

27. května 2012 v 0:32 | Alcië |  Psychologie
  • Podle Marie-Louise von Franz jsou pohádky nejčistší a nejjednodušší výraz kolektivně nevědomých psychických procesů. V mýtech a ságách jsou totiž základní archetypy překryty vědomým kulturním materiálem, takže je složitější najít jejich význam.

Archetyp se podle autorky nedá chápat jen racionálně, ale ve všech rovinách (můžeme ho poznat i prostřednitvím emocí, vnímání a intuice...). Na příklad jeden určitý archetyp může mít víc významů podle toho, jaké pocity v člověku vyvolává. Proto je důležité třeba při výkladu snů nejen popsat, jaké osoby nebo místa sen obsahoval, ale také dbát na emoce, které jsme při setkání s těmi osobami nebo při pobytu na určitém místě cítili. Ve všech kulturách se vyskytují podobné pohádky. Jeden misionář, který hodně cestoval, dospěl k závěru, že skrze pohádky může najít k místním lidem v jakmkoli koutu země vztah - je to "řeč, ve které si všichni rozumějí".


Vznik rituálů

M. L. Von Franz zmiňuje, že rituály indiánských kmenů vznikaly tak, že někdo z kmene měl archetypovou vizi a sdělil ji ostatním. Např. jeden chlapec, který se jmenoval Černý Los byl nemocný, téměř v kómatu a tehdy měl vizi, že se octnul v nebi, kde k němu ze 4 světových stran přišli koně, duchové praotců a dostal léčivou bylinu pro svůj národ. Chlapec byl v šoku, vizi si nechal pro sebe, ale kvůli tomu u něj vznikla fobie z bouřek. Vyhledal šamana, který mu poradil, aby se s vizí svěřil svému kmenu. Černý Los vizi tedy předvedl, sehnal i koně a naučil se písně, které v nebi slyšel. Toto předvedení vize mělo léčivý účinek, uzdravili se nemocní, slepí začali vidět, atd. Kmen se proto rozhodl vizi opakovat, a tak z ní vznikl rituál :).

Autorka zdůrazňuje, že tímhle způsobem, prostřednictvím jedince, se archetypový svět dostane do kolektivního vědomí lidí.

Australští domorodci si také hodně potrpí na rituály, mají speciální rituál Kunapipi, o kterém se jim v noci často zdá, v těchto snech se objeví nový prvek, který by měl člověk druhý den ráno sdělit svému kmenu, protože to znamená, že by se o ten prvek měl rituál obohatit.


Zvířata v pohádkách

Dále píše autorka o zvířatech, které se objevují v pohádkách: jsou to podle ní antropomorfní bytosti, které nesou lidské vlastnosti, archetypové lidské sklony. Příběhy o zvířatech jsou podle mnoha vědců nejstarším typem mytologického příběhu - jsou v nich tedy ukázány základní archetypy.


Výklad pohádky

Při výkladu pohádky bychom se měli řídit následujícími body: ;)

  1. určit místo a čas ("byl jednou jeden...")
  2. určit zúčastněné osoby ("Král mě tři syny" - zde hned vidíme, že v pohádce chybí matka, v těchto případech se často synové ožení během pohádky = pohádka se zabývá osvobozením ženského principu)
  3. určit expozici = počátek problému (pohádka začíná často problémem, např. králi někdo každou noc krade ze stromu zlaté jablko)
  4. peripetie: pokračování příběhu, napětí zde vrcholí
  5. na konci příběhu se objevuje většinou lysis: vyvrcholení nebo katastrofa: Pohádky mají většinou dobrý konec, někdy je tomu ale naopak - např. "všichni spadnou do moře a nikdo o nich nikdy neuslyší"


Jiná metoda výkladu

Pohádku můžeme vykládat také za pomocí čísel: např. na počátku jsou 4 osoby, chybí matka a 4. člověk odchází do jiného světa (který symbolizuje nevědomí) - tam potká tři ježibaby a princeznu Marie, kterou hrdina získá.

V této pohádce je mužská i ženská kvaternita (4 osoby), závěr tvoří smíšená kvaternita (3 muži, 1 žena)



Další postup výkladu:

1) chopit se prvního symbolu, který pohádka nabízí a najít k němu co nejvíc motivových paralel,
  • např v pohádce Žabka carevna je na začátku starý car, tři synové, z nichž nejmladší je prosťáček (hrdina příběhu). Car zde reprezentuje vyčerpanou hlavní psychickou funkci, která převažuje ve vědomí a prosťáček funkci méněcennou (intuice, cítění, myšlení nebo vnímání). Tím přináší celé psychice obnovu, vnáší do vědomí něco nového.

2) stejný motiv se může projevovat různým způsobem - např. bílá holubice může mít v jedné pohádce negativní význam, ale neměli bychom se tím řídit a udělat z toho obecné pravidlo (většinou holubice představuje v pohádkách milující ženu - je třeba symbol zkoumat v různých pohádkách, abychom poznali, co znamená většinou)

3) zabývat se kontextem: např. symbol myši má víc významů, a tak v pohádce na základě dalšího vývoje příběhu nebo chování té myši zkoušíme najít podobnosti s jedním nebo více významy myši, abychom věděli, co znamená v této konkrétní pohádce

4) interpretovat pohádku psychologicky, co představuje jako celek.



(Zdroj: M. L. von Franz :))
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.